Cykl – Mierzenie jakości pracy przedszkola. Temat : Nauczycielki zrozumieją pojęcia ; standard , kryterium , wskaźnik jakości. Zaproszone na naradę nauczycielki poproszono o przybycie 30.05.00 r. na godz. 16.30
- Stworzenie miłej atmosfery- ćwiczenie wprowadzające / 10 minut/.
Nauczycielki otrzymują na tacach 60 sztuk jabłek. Zadanie dla uczestników: Wybierz 5 jabłek, które najbardziej Ci się podobają. Określ na kartce czym kierowałaś się dokonując wyboru. Analiza prezentowanych wyborów. Nauczycielki określają k r y t e r i a swojego wyboru.
- Definicja kryterium – / 5 minut/ „miernik służący za podstawę sądu , cecha ze względu na którą dokonuje się podziału." PEP Tom 8
Prawidłowo dobrane kryterium jest :
rzetelne jasno sprecyzowane jednoznaczne opisowe wykonalneZadanie dla uczestników: czas wykonania 15 minut. "Dobierz kryteria wyglądu zewnętrznego i ubioru dla przedstawicielek 3 różnych zawodów" Nauczycielki dzielą się na 3 grupy / losowo/ i określają :
- kryteria wyglądu zewnętrznego i ubioru:
- stewardessy,
- nauczycielki,
- dyrektora dużego przedsiębiorstwa.
Wspólna analiza opracowanych kryteriów. Z przeprowadzonych ćwiczeń wynika , iż kryterium jest cechą ze względu na którą dokonujemy podziałów, jest miernikiem służącym za podstawę oceny .
- Podsumowanie prowadzącego:
Po co w przedszkolu wprowadzać pojęcie kryterium jakości? /15 minut/ Z poprzednie narady wiemy już , iż: CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ PRZEDSZKOLA TO:
- KADRA
- EFEKTY PRACY Z DZIECKIEM
- ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
Jakość to co zadawala , a nawet zachwyca klienta. Jakość można zawsze poprawić! Co to jest mierzenie jakości pracy przedszkola? To nie jest kontrola , ani ocena placówki. Mierzenie jakości to złożony proces systematycznego zbierania informacji i opinii dotyczących różnych obszarów działania przedszkola. Zadaniem przedszkola nie jest doprowadzenie dzieci do pełnego rozwoju, ale tworzenie warunków dla prawidłowego i harmonijnego rozwoju wychowanków. Wynikiem działalności przedszkola jest właśnie stworzenie warunków dla pełnego rozwoju dzieci .Wyznacznikiem jakości jest taka praca , aby w jak najlepszy sposób te warunki spełniać. Powody mierzenia jakości:
- poznanie dobrych i słabych stron przedszkola,
- porównanie z innymi placówkami,
- podstawa do planowania zmian,
- chęć pokazania się na zewnątrz,
- wymagania zewnętrzne / oczekiwania nadzoru pedagogicznego/.
PROCEDURA MIERZENIA JAKOŚCI
- Ustalenie pytań badawczych
- ustalamy co chcemy mierzy ,czyli określenie zmiennych do badania / w przypadku przedszkola są to czynniki jakości przedszkola /
- przyjmujemy kryteria jakości dla tego co mierzymy, czyli jakie wyniki lub osiągnięcia nas zadawalają.
- Zadanie dla uczestników : /15 minut/
Ustalamy kryteria do :
I grupa – zwolnienia pracownika obsługowego II grupa- nagrody dyrektora dla pracownika obsługowego, III grupa – wyróżniającej oceny dla nauczyciela przedszkola.Podziału dokonujemy ze względu na kolor włosów uczestniczek. Prezentacja ustalonych kryteriów przez poszczególne grupy.
- Wprowadzenie pojęcia / 20 minut /- STANDARDY – CECHY SPECYFICZNE OKREŚLAJĄCE DANY PRODUKT, OBEJMUJĄCE TAKIE ELEMENTY , JAK ; ROZMIAR , ZASTOSOWANIE, BEZPIECZNE UŻYTKOWANIE,ITP.
Standaryzacja – w statystyce doprowadzanie do wzajemnej bezpośredniej porównywalności Odbywa się przez wyrażenie wszystkich porównywanych statystyk w jednej umownie przyjętej , zestandaryzowanej jednostce . Lepszemu zrozumieniu pojęcia „standard" posłużyła bajka dla nauczycieli OLPI/ tekst w załączeniu/.Każdy z uczestników zapoznał się z treścią bajki i zaprezentował swoje uwagi. Z dyskusji wyniknęło , iż: STANDART TO UMOWA SPOŁECZNA ------------------------------------------------
Mierzenia jakości nie można utożsamiać ;
- z ocenianiem,
- ze sprowadzaniem celu przedszkola do przygotowania dziecka do szkoły,
- obciążaniem dyrektora i nauczycieli przymusem dążenia do doskonałości,
- rozumieniem jakości jako stanu już osiągniętego.
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 13 sierpnia 1999 r ./ przypomnienie – 10 min./ W sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego /Dziennik Ustaw Nr 67/ Celem nadzoru pedagogicznego jest doskonalenie systemu oświaty , a w szczególności jakościowy rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela. Nadzór pedagogiczny jest sprawowany w szczególności przez:
- Mierzenie jakości szkół i placówek , polegające na zorganizowanym i systematycznym analizowaniu i ocenianiu stopnia spełniania przez placówkę wymagań wynikających z jej zadań , z uwzględnieniem opinii uczniów , rodziców i nauczycieli,
- Wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez szkołę lub placówkę wymagań w zakresie jakości pracy szkoły lub placówki.
Organy sprawujące nadzór pedagogiczny i dyrektorzy szkoły lub placówki prowadzą mierzenie jakości w szczególności przez :
- badanie skuteczności działania szkoły lub placówki , porównując osiągane efekty z założonymi celami,
- badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły lub placówki,
- zorganizowane i systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły lub placówki, według ustalonych kryteriów,
- hospitację polegającą w szczególności na obserwacji wiedzy , umiejętności i postaw uczniów.
Mierzenie jakości zakłada znajomość określeń:
OBSZAR / co mierzymy / STANDARD / ogólne stwierdzenie dotyczące jakości w naszym przedszkolu/ STANDARD OSIĄGNIĘĆ / co chcemy osiągnąć – nasz cel/ STANDARD WYMAGAŃ / co wymagamy , aby osiągnąć założony cel/ KRYTERIA / rzetelne, jasno sprecyzowane, jednoznaczne , opisowe , wykonalne/ WSKAŻNIKI / swoiste cechy tego co badamy, znaki na podstawie których wnioskujemy ,iż dane zjawisko zachodzi, dana cecha występuje/.
Przykłady wyjaśnienia wprowadzanych pojęć /10 min/.
STANDARD PRACOWNIKA OBSŁUGOWEGO Obszar; KADRA STANDARD / ogólne stwierdzenie / Pracownik obsługi tworzy jakość przedszkola.
STANDARD OSIĄGNIĘĆ/ co chcemy osiągnać? / Pracownik obsługi rzetelnie wypełnia swoje obowiązki.
STANDARD WYMAGAŃ/ co wymagamy?/
- Współpracy z nauczycielem.
- Współpracy z rodzicami.
- Kontaktu z dzieckiem.
- Utrzymania porządku.
- Przestrzegania regulaminu pracy , przepisów BHP i p/poż. Itd.....
KRYTERIA Ad.1
- pracownik obsługi ma przebywać w sali w sytuacjach , gdy nauczyciel oczekuje pomocy,
- bierze czynny udział w organizowaniu uroczystości,
- pomaga nauczycielowi w organizowaniu zajęć dydaktycznych,
- bierze udział w spacerach , wycieczkach, itd....
WSKAŻNIKI , czyli przykłady dobrej praktyki ; Ad.1
- pracownik obsługi zawsze przebywa w sali podczas zajęć , które wymagają jego obecności / malowanie, zabawy badawcze .....
PRZYKŁADY STANDARTÓW W PRZEDSZKOLU: /zawsze w oparciu o statut przedszkola/ musimy wiedzieć z jakiego obszaru! Np. OBSZAR – EFEKTY PRACY Z DZIECKIEM KADRA ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE Nauczycielki dzielą się na grupy i opracowują przykłady standardów w naszym przedszkolu do wybranego obszaru. Zakładamy , że na tym etapie każdy pomysł jest dobry. Prezentacja opracowań. Scenariusz opracowała i naradę prowadziła Joanita Łanecka . W opracowaniu wykorzystano pozycję Moniki Rościszewskiej- Wożniak „Mierzenie jakości przedszkola". |